lørdag 14. januar 2012

Copiapo

Endelig fremme i Copiapo etter en laaaang busstur. Men det gikk overraskende bra :). Vi ble hentet av søster Margarita og kusine Kati. Huset til onkel Valo, som vi skulle bo hos, lå ikke langt unna. Vi ble møtt med mange klemmer av søskenbarn og kjærester av søskenbarn. Ble også møtt av en liten pølse hund og to svære som vi fant ut var ufarlige og litt ulydige (men bare mot oss :) De har et ganske stort hus så vi fikk eget rom
med bad :).

Første dagen spiste vi bare kvelds og snakket litt med kusine Antonia. Alle 4 ungene til tio Valo og tia Tonya snakker engelsk =), det samme gjør ene ungen til tio Victor som også bor der, HURRA!

Onkel Valo har og et basseng i hagen sin, men det måtte ha et malingsstrøk før vi kunne fylle det med vann. Gubben og Gamla synes det va litt lenge siden de hadde jobbet så de tok jobben! Så no har vi malt et basseng og ;) Abeulo Alfonso bor 10 meter fra Valo sammen med tia Mico. Så vi var en stund der, desverre står det ikke så godt til med aboelo. Men vi fikk no snakket og det var kjekt å se han igjen :).

Sprekingene Margarita, Maria og Christophe tok en tur på butikken, og vi skulle jo gå ( derfor sprekingene). Det ble litt av en tur siden vår guide/tolk tok litt av en omvei ;). Vi hadde tenkt å lage en typisk norsk middag, kjøttkaker ! Meeeen det ble veldig vanskelig med alle ingrediensene, så vi lagde heller typisk norsk pizza ;). Christophe lagde deigen fra bunn, så han lekte master cheaf mens han sjefet rundt sine 2 løpe"gutter". Vi lagde 4 stk med forskjellig deilig fyll. Pluss vår egen rømme dressing. Alle likte pizzaene, og som servitører såg vi at de ikke bare var hyggelige :D Var spesielt glad i bunnen (Christophe synest det var den beste han hadde laget :)
Ros mottas med stor glede :).

Dagen etter, tok tio Valo alle 3 med på tur. Som alle menn i Avalos-familien har han mye kunnskap om alt egentlig :). Så det ble en travel dag for tolk Margarita. Vi spiste kamskjell, som var nettopp tatt opp fra sjøen og de var fortsatt LEVENDE! Det var godt viss du tok vekk en sånn orange ting som lå rundt, hadde masse sitronsaft på. Etterpå kjørte vi videre og spiste empanadas, de var kjempe gode , bortsett fra den Gubben fikk med bitre oliven. (Fysj! Var lilla!) Endelig endelig fikk vi bade på en nydelig sandstrand som vi hadde nesten helt for oss selv. Vi badet masse og Gubben ble et lite barn igjen der han lekte med bølgene ;). Fikk lurt med seg Gamla til å kaste seg på en bølge, var vist litt stor, så ble en slags salto på begge to :) men kjempegøy! Hærlig dag !

Vi var på et typisk marked, der de solgte frukt i lange baner og fisk, vi satset på frukten ;). Tolken vår fikk ri når vi var på utflukt med tio Valo, så då ble Maria tolk, som egentli gikk helt greit :). Så var det hjem å få vegitar middag av nanaen( hushjelpen). Så rett på spa å flotte oss litt ;).

Dagen ette ble Christophe syk, men han fikk den den aller beste pleien. Tia Tonya et et vandrene apotek ;). Pluss at kusine Connie er snart ferdig utdannet sykepleier :). Mens Gubben lå å sov, grillet vi friske og drakk vin. Siste dagen vår i Copiapo var det tia Tonya sin bursdag, så det ble super go middag, kake og bursdagssang :). Så
No bærer det videre til Mendoza i Argentina :). Bare 20 timer med reising:).