søndag 29. januar 2012

BA

Startet med vår standard loffing, men vent. Må bare skyte inn at etter bussturen var vi kjempesultne, gikk til nærmeste fra hotellet. Oioi for nåke drit me blei servert, heldigvis hadde de god hamburger på hotellet :)
På kvelden hadde vi vår beste bife de lomo so far, og en svær salatbar vi kunne plukke det tilbehøret vi ville.

Så då begynne vi på utforskingen av Argentina :). Og oioi så mye å se! Kjempe mange flotte bygninger, fancy gater, butikker og restauranter. Er en by fult av statuer, ble så mange at vi klarte ikke å holde styr. Og så har jo Gubben fyllt år her. I den anledning ble det god frokost, og litt loffing i ukjente strøk. Der var det kun Argentinere, og mange butikker som solgte stoff, altså sånn som man lager klær av ;). Så tok vi oss litt kaffi og fikk koselig telefon fra bestemor og bestefar:). Så var det klart for å spise bursdags middag, som var spandert og anbefalt av Jef. Skikkelig skikkelig Argentinsk, med verdens største biffkniver. Så det blekksprut til forrett, 2 store biffer og dessert servert av verdens flinkeste setvitør. Bursdagsbarnet fikk den beste desserten til no. Pannekake flambert med rom, eple og is, ble flambert med bordet ;) Og uten tvil den beste rød vinen til no :) !

Så har vi vert på kurs, mat kurs. Dere der hjemme kan bare begynne å glede dere :). Vi skulle lage mat med 9 andre, som var fra USA, Russland og Colombia. Hun som holdt kurset het Theresita. Vi ble mottatt med en god klem og ble tatt med inn i verdens koseligste hus og hage.

Vi begynte med å gå til en kjøtt butikk, der vi fikk lære litt om hvilket kjøtt som er best. Og hvor på kroppen det ligger. Så tilbake til huset, der vi skulle lage empanadas :), som Maria er veldig gla i ! Vi skulle lage deigen og den var egentlig ganske enkel, men den måtte kjevles ut å trykkes på og mye greier ;). Fyllet var allerede klart, men det var litt for sterkt for Pyse Maria. Vi steikte de inni en sten ovn de hadde i hagen, så er litt usikker på temperaturen. Etter forretten var det inn igjen å lage to meget gode sauser som vi skulle ha til alt det gode kjøttet. Sausene besto av olje, tomat, paprika og chiliflakes++. Maria likte best den mildeste :). Kjøttet ble grillet av broren til Theresita. Og alt var super godt. Vi snakket mye med de andre som var ute å reiste og fikk mange gode tips. Stemningen var på topp, vi snakket og lo masse ! Vi fikk eple kake til dessert og en likør sak. Så var der på tide å gå hjem, men vi kom så godt overrens, så vi bestemte oss for å møtes senere for å ta en drink :). Veldig vellykket kurs !

Vi har vert på litt shopping, siden Maria ikke kan pakke ;). Var på verdens fineste kjøpesenter. Og i en shoppingdel av byen med både lokale og internasjonale klær.

Tok en tur til Tigres, som var en veldig avslappende sted. Men vi kunne ikke gå på tivoliet for det stengte kl 6 (!!). Så ingen bamse :(.

I Buenos Aries er det en kjent gravplass som vi var på, veldig mange flotte graver. Der er blandt annet Eva Perron er begravd. Fant den til slutt, måtte bare overhøre noen og stalke de :)

Så har vi vert på tango kurs/show. Navnet på showet het Piazzola, som er en veldig kjent musiker fra Argentina. Han introduserte tango musikken for trekkspill, eller noe sånn, spør Jef =p. Var morsomt på kurs, alle lo og noen fikk det vel litt bedre til enn andre. Mye morro. Så skulle vi få 3 retters middag før showet begynte. Showet var veldig bra, kunne kanskje vert litt mer dansing og litt mindre sang og musikk, men jaja.

No reiser vi videre til Uruguay, en time med båt og fire med buss og det er ingenting for oss. ;) Skal til "Miami"