lørdag 4. februar 2012

Beach life !

Vi begynte turen Uruguay i Punta del Este, som er Uruguay sin Mami. Det er strand på begge sider, og er et populært feriested for Argentinere. Spesielt blandt de rike, og det kunne du merke. Det var fancy butikker på rekke og rad. Men selv om det var mye glitter og glamor, brydde ikke vi oss noe særlig om det. Vi var klar for en ting, og det var STRANDEN !! Og den var kjempe fin med gøye bølger. Men vannet var iskaldt, det gjorde vondt. Vi har investert i ping pong spill. Kjempe gøy, og rekorden ( til no ) 39 :).

Dette var og første plass på hostell, vi bodde på rom med 8 andre. Mange fra Buenos Aires, og vi møtte våre første svensker, 3 stykker. På rommet var og en gammel party tysker, som snorket HØYT. Men de var snill, kjekk og grei alle sammen :). Vi var i Punta del Este i 3 netter før vi reiste videre til La Paloma.

Når vi kom til La Paloma, var vi veldig sulten så vi gikk ut for å ta en matbit. Når vi kom til hostellet spurte en gjeng om vi ville være med på konsert. Og vi spontane backpackere sa selvfølgelig ja til dette. Det var en koselig konsert, der vi fikk applaus, kun for å være norske :). Fortjent ;). Det var overraskende kaldt så det ble en kort konsert for oss vert fall.

Dagen etter ble vi med samme gjeng (- noen) ut til en strand\liten landsby. Det er ingen strøm eller vann til de 100 menneskene som har valgt å bo der ute. Det er kun en sand vei ut der, så du må kjøre med en spesiel buss ut dit. Imponerende konstruksjon, vi satt helt oppe på taket. Det var litt skummelt og vi trodde vi skulle velte flere ganger, ble litt ekstra religiøs i starten. Men på tilbakeveien satt vi nede og fant ut at det var ingenting å være redd for :). Stranden var veldig fin, og her var vannet bedre faktisk, badet masse ! Vi var med 4 andre, Shina fra USA, Valerio fra Italia, og Søskenparet Rocio og G fra Buenos Aires. Alle ble veldig sulten, vi gikk til en restaurant der og spiste hai !! Og det var skikkelig godt. Til og med Christophe likte det. Vi kom utrolig godt overens og lo hele tiden. Så var det tilbake til hostellet. Og alle var veldig klar for å ta en dusj. Så gikk vi på butikken for å handle mat. Valget ble pasta. Og nok en gang var Christophe master chef. Maten ble kjempe god og Christophe fikk applaus for sin fantastiske innsats. Etter på satt vi oss ut i hagen på hostellet og enda flere fra Argentina var med. Så fikk vi smake på vår første mate.

Denne mate trenger litt forhistorie. Det hele begynte i Buenos Aires. Når vi var i typiske turist butikker så vi rare kopper og med et sugerør laget av stål/sølvish. Men når vi kom til Uruguay tok dette helt av! Vi så folk over alt med en termos under armen denne rare koppen og sugerør i hånden, og noe skikkelig grønt oppi, gress aktig på en måte. IT mannen Christophe googlet dette og denne drikken skal være godt for det meste, fin hud, holder deg ung, gir deg energi og sunn. Den drikkes varm i Argentina, Uruguay og Brasil mens i Paraguay drikkes den kald.

Så endelig skulle vi få smake på dette vendunderet. De tok først litt sukker og så gress oppå der. Så fyllte de den med varmt vann, men ikke for varmt. Dette sugerøret har et filtet så det blir ikke tett. Christophe var første mann ut og det luktet høy, og smakte høy. Viss høy smaker sånn som det lukter ;). Når
Sugerøret lager en rar lyd er du ferdig. Så fyller du den oppi igjen med vann.. Då var det Maria sin tur og det var godt så lenge du hadde sukker oppi ;). One mate per person !! Det var en helt fantastisk morsom kveld !

Dagen etter skulle vi reise til Punta del Diablo. Nok en beach by. Valerio skulle og dit, helt tilfeldig hadde vi booket samme hostell. Det ble tidlig opp for å ta kvart på 11 bussen. Shina skulle og til Punta del Diabo, men dagen etter. Når vi kom til hostellet, var det en svenske som jobbet der. Vi syns faktisk det er kjempe rart å snakke norsk. Det er 3 strender her. Og det passer veldig bra siden vi skal være her i 3 dager ;). Varmt og godt, men mye vind.

Siste dagen her traff vi tilfeldigvis Shena på strandveien, siden ho skulle tilbake til usa avtalte vi en felles middag. Spiste og koste oss, men etter vi var ferdig så vi på hverandre og var enige om at vi trengte mer mat :D for flaut å bestille mer på samme plass, så vi vandret videre til en ny resturant. Denne gangen slo vi til med en flaske vin og alle ble mett :) På nabobordet satt en irsk mann som hadde bodd her 5 år med sin svære hund. Som var veldig rolig helt til han såg en annen hund ;) han kunne fortelle oss at for 4 år siden var det nesten ingenting her, utbyggingen har vert crasy. Sa hadebra til Shena og håper vi kan få besøkt henne i SF.

Nå er det videre til Brasil sammen med vår italienske venn Valerio, der skal vist strendene være enda finere :)