lørdag 24. mars 2012

Rio de Janeiro :)

Vi kom fram trøtt og sultene etter nye 17 timer på buss. Dumpet bagasjen på
hostellet og gikk for å ta noe å spise. Vi bodde ca 10 min vekke fra Copacabana beach. Så når vi hadde spist var det på med badebuksen og sove på stranden. På kvelden gikk vi på en typisk brasiliansk restaurant som heter churrascaria Der kommer de med kjøtt på pinne som de skjærer av så mye du ønsker. Lam, indrefilet, kylling, argentinsk biff, kylling hjerte, hvitløksbrød++. Og så er de stor salatbar samt sushi og paella. Fant ut vi måtte nytte på mens vi hadde sjangsen:).

Dag 2 var vi klar for city tour. Vi ble hentet av vår guide, som hadde en sterk amerikansk aksent etter han hadde bodd noen år i de forente stater. Han hadde en kraftig stemme, men han var en pitteliten fyr, lavere enn Maria. Første stopp på turen var en strand, der de som hangglida og paraglidet landet. Så Christophe og Maria bestillte denne turen sammen med irske Jessica. Kjæresten hennes ville ikke, en avgjørelse Maria og burde ha tatt. Men videre til city touren. Vi skulle videre til jungelen i Rio, der vi fikk se en pitteliten foss, ikke så særlig imponerende etter Iguazu. Men denne jungelen er jo en av de tingene som gjør Rio så spesiell. Neste stopp var Jesus, opp til statuen kan du enten ta sånn Fløy bane opp eller minibuss. Vi hadde allerede fått billetten til buss så vi var klar. Det gikk rett opp, tok en heis og til slutt en klassisk rulletrapp, så var vi der. Der stod statuen, vi har sett på mange bilder og filmer, men endelig var vi der :). Videre bar det til Santa Theresita, der skulle vi få se på noen stilige trapper. Disse trappene er det en kunstner fra Chile som kom på. Han har holdt på med dette trappe-prosjektet i 20 år. Og no var han ferdig! Alle trappene hadde forskjellige fliser, og fargene som gikk igjenn var blått og rødt. Det stiligste av alt var de veggene han hadde bygd langs trappen. Der var det nemmelig sendt inn fliser fra hele verden ! Til og med Norge :). Han bodde så klart i et grønt hus rett vedsiden av trappen sin, og der kunne du kjøpe malerier og postkort. Vi kjøpte et bilde og rett etter på kom selveste kunstneren og signerte det :). Etter en rask matbit, kjørte vi videre til Sukkertoppen/ Suger loaf. Der skulle ikke guiden vår være med, for no skulle vi klare oss på egen hånd. Vi tok de to cable cartene opp ditt, og huttemeitu det var litt høyt ;) ! Men ikke noe for oss som er vant til Ulriken ;). Du kommer først opp til en topp, der er det en kiosk og fine benker, veldig idyllisk. Så tar du cabel cart numero dos, så er du på Sukker toppen. Utsikten over Rio er magisk, tror det er verdens vakreste by. Det var noen søte små aper som bodde der, men måtte ikke mate de. Du kunne gå litt ned over sånn at du fikk utsikt ut mot havet. Men det vi egentlig skulle var å se solnedgangen. Den det var virkelig flott, gikk ned bak Jesus. Men Maria syns det er unødvendig å se på noe du får vondt i øynene av ;). Folk klappet til og med når solen var gått ned. No var det på tide å gå hjem etter en innholdsrik dag, vi delte taxi med Jessica og kjæresten.

Dagen etter skulle vi hangglide. Som en fugl i luften! Ble hentet av hanggliding selskapet, først oss så Jessica og co. Vi ble tatt med på basen, der vi måtte skrive under på litt ymse ting. Så kjørte vi opp og enda lengre opp til der vi skulle hoppe fra. Og for en syyyyk utsikt. Og den rampen du løper fra, er som om du løper ut i ingenting, som du egentlig gjør. Først hoppet sjefen for selskapet vi var med, med Jessica. Maria og Christophe så forskrekket på der hun forsvant ut i løse luften. Så måtte vi vente en stund før han sammen mannen + en til kom opp igjen. Så var det på med disse pose aktig greiene på både armer og ben. Maria skulle egentlig skulle egentlig fly først, men beina nektet, så flydde Christophe avgårde i steden for ! Kjempe tøff :)! Mens Pingle-Maria holdt seg trygt på bakken;).

Vi har vert på standen men en svenske vi ble kjent med. Christophe har prøvd å klippe seg igjen her i Sør Amerika. Denne gangen med litt mer hell :). Vi bodde på et hostel på Copacabana beah, men tenkte det var greit å flytte litt på seg. Veien bar til Santa Therisit, til et litt annerledes hostel. Der 2 av rommene var hjemme hos en mann ;). Vi hadde 2 netter der, og på dagstid utforsket vi sentrum:).

No tar vu turen til Brasils største øy Ilha Grande :). Vi gleder oss !!